Szerettem volna valami újat kipróbálni, illetve Nektek is bemutatni, így a szegőgumi használatára esett a választás. Már egy éve figyelt a fiókban az ananászos anyaggal együtt, míg végül egymásra találtak, összeházasodtak és boldogan éltek, míg meg nem haltak :D
Komolyra fordítva a szót, ez egy egyszerű, nagyszerű és látványos szegőtechnika. Ami nekem fejtörést okozott és sehol nem találtam hozzá leírást, hogy mennyivel kell rövidebbre vágni a gumit, mint az elszegendő részt. Egyáltalán kell-e. Vagy mennyire kell varrás közben húzni a gumit.
Jöjjön a leírás, amiből minden kiderül.....
Anyag: jersey (rugalmas, de nem elasztikus pamut póló anyag)
Lelőhely: Miskolc Aranyolló
Szegőgumi lelőhely: Röltex, Flórián tér Bp.
Szabásminta: saját felső alapján szerkesztett
Elkészítés:
Mintának én egy sporthátú felsőt választottam, szeretem ezt a fazont. Fordítsd ki, és tedd rá a félbehajtott anyagra (szálirányra figyelj, hosszanti irányba kell futnia, a nyúlás pedig oldalirányú). Külön varrásszélt nem hagyok rá, mivel a kifordítás miatt ez már rajta van az oldalán. A tetején, illetve a karöltőn, ahol el lesz szegve, szintén nem számoltam varrásszéllel, mert ide kerül majd a szegőgumi. Annyit itt figyelembe vehetsz, hogy a gumi miatt pár milliméterrel szélesebb lesz, mint az eredeti minta. Illetve mivel a gumi rugalmas, kicsit össze fogja kapni. Emiatt, ha szükséges, vegyél el pár mm-t az eredeti mintából, vagy ha mélyebb dekoltázst szeretnél, számolj vele, hogy a gumi kicsit feljebb fogja húzni. A felső alá én beraktam egy másik strandruhámat vonalvezetőnek, 'A' vonalút szerettem volna, de kicsit hosszabbat, mint az eredeti, így az alján ráhagytam és plusz 2 cm-t számoltam felhajtásnak. Vágd ki az elejét és a hátulját.
Színre színt fordítva varrd össze az egyik vállát sztreccs öltéssel (cikkcakk, szegőöltés, vagy lock gép).
Ezután jöhet a szegőgumi. Ez alapból úgy van kialakítva, hogy könnyedén félbe tudod hajtani, kvázi előre "perforált". Összehajtás után kell majd közé helyezni az elszegni kívánt részt. Létezik belőle olyan is, aminek az egyik oldala fényes, a másik matt, tőled függ, melyiket használod. Az enyém most matt volt mindkét oldalon, nincs színe vagy fonáka.
Fektesd a földre a ruhát, és pl. spárga segítségével mérd meg a nyaki részt. Számold ki ennek az értéknek a 90 %-át, ilyen hosszú gumit kell levágnod. Ennél rövidebb már nagyon összekapja az anyagot (tapasztalat), én legközelebb ki fogom próbálni a 95 %-os verziót is.
Megpróbáltam azt is, hogy nem vágom le előre, hanem csak érzésre nyújtom a gumit varrás közben, nem lett szép sajnos, ezért javaslom, hogy inkább számold ki, vágd le és ezt tűzd fel egyenletesen az anyagra. Gyakorlatilag a lényege ugyanaz, mintha saját anyagból vágott szegőpántot használnánk, csak annál a verziónál 85 %-kal számolunk (ld. korábbi posztok). A szegőgumi előnye, hogy előregyártott és rengeteg színben/mintával kapható.
Ha levágtad a megfelelő méretet, akkor a nyakon és gumin is jelölj be egyforma távolságra lévő pontokat. Én ezt úgy csinálom, hogy félbehajtom, megjelölöm, aztán megint félbehajtom, és megint megjelölöm gombostű segítségével. Ha ezek megvannak, tűzd össze ezeket a pontokat úgy, hogy az anyagot a félbehajtott gumi közé teszed. Ha ezzel megvagy, mehet a gép alá, és cikkcakk öltéssel varrd össze. Mivel a gumi rövidebb, nyújtsd ki az anyag hosszára varrás közben. A cikkcakkal pedig a gumi közepén haladj.
Következő lépés színre színt fordítva a másik vállrész összevarrása. Ezután pedig a 2 karöltőn is végezd el a szegőgumi felvarrását a fentebb leírtaknak megfelelően, majd fonákoldallal összefordítva varrd össze az oldalakat sztreccs öltést használva. Végezetül hajtsd fel az alját cikkcakkal vagy ikertűvel, vasald át a varratokat és készen is vagyunk. Irány a strand ;)