Sew&Go

Virágsávos női póló varrása

2017. június 15. - bygee

Manapság viszonylag olcsón meg lehet vásárolni az egyszerűbb felsőket/pólókat, de én mégis ritkán találok olyat, ami igazán tetszik. Illetve mivel viszonylag vékony vagyok, de a felső testem meg hosszú, és nem szeretem, ha kivan a derekam, így ez is nehezíti a helyzetet. Mert ami derékben jó lenne, az általában rövid. Viszont ha meg tudod varrni magadnak, akkor olyat és akkorát varrsz, amilyet csak szeretnél, határ a csillagos ég. Ennek a felsőnek a szabásmintája pedig szinte végtelenül variálható különféle toldásokkal, betétekkel. Íme az első verzió. 

Már egy ideje a fejemben volt ez a felső a virágos sávval, de nem találtam hozzá a megfelelő anyagot, és ez a mai napig így is van. Amit most bemutatok, az is csak egy prototípus otthon lévő, régebbről megmaradt anyagokból. Valójában a fehéret jó pár éve vásároltam és ruhának szántam, de nem lett belőle semmi, a virágos anyag pedig csak egy darabka volt, leértékelve vásároltam, de legalább felhasználásra került. 

A szabásminta egy meglévő ruhadarab volt, elkészítettem papírra is, innen tudod letölteni:

http://sewandgo.blog.hu/2017/08/31/letoltheto_szabasminta_egybeszabott_ujju_kornyakas_noi_polo_36-os_meretben

img_3875_2.jpg

A mintának szánt felsőt kifordítom, és hosszában félbehajtom. Az anyagot is félbehajtom. Amire figyelni kell, az a szálirány, az anyagnak oldalirányba kell nyúlnia. A felsőt a középhajtásnál ráhelyezem az anyagra, és csipesszel vagy gombostűvel rögzítem, hogy ne mozduljon el. Mivel már kifordítva van a felső, varrásszélességet már nem számolok pluszban hozzá. Az aljánál általában 2 cm-rel hosszabbra hagyom, de most a minta felső rövid egy kicsit, így jócskán rászámoltam a felhajtásra (végül passzé lett belőle, ld. később). Az ujjára jelen esetben 1,5 cm a hajtásszél. 

img_3877.JPG

img_3878.jpg

img_3879.jpg

Először én mindig a hátulját szabom ki, azaz a nyakánál a hátsó részt rajzolom meg. Ezután a kivágott, félbehajtott anyagot ráhelyezem egy újabb félbehajtott anyagrészre, és körbevágom még egyszer immár az elejének valót.

img_3880.JPG

Elől a nyakrész mélyebben kivágott, mint az eleje, ehhez a mintapóló nyakának elejét veszem alapul. Nem találtam elég mélynek a kivágást, ezért még egy kis darabkát lekerekítettem belőle :) (Ugye erre majd még jön a nyakszegő rész, ami magasít rajta.)

img_3882.JPG

img_3883.JPG

Ezután elkezdhetjük az összevarrást. Színt színnel összefordítva összevarrom a vállakat. Én overlockkal varrom, de a sima háztartási gép bármelyik rugalmas szegővarrása megfelelő. 

img_3884.JPG

img_3885.JPG

Mivel itt nem készül külön ujja, egyszerű a helyzet. Az ujjánál másfél centit feltűzök mindkét oldalon, és ikertűvel végigvarrom. (Ikertűvel mindig a színéről varrunk, egyenes varrásra állítjuk a gépet. Felül 2 szálat fűzünk be a géphez kapott/vásárolt plusz cérnatartót használva. Ha ilyenünk nincs, a 2. felső cérnát beletehetjük egy magasabb keskeny befőttesüvegbe, a befűzés innentől ugyanúgy történik, a 2 szál párhuzamosan halad.)

img_3886.JPG

img_3888.JPG

img_3887.JPG

A hónalj részen megjelölöm, hogy meddig legyen nyitott az ujja rész alul, azaz meddig tartson a karöltő, eddig kell majd összevarrnom az oldalát. 

img_3890.JPG
Jöhet a virágos sáv kijelölése. Ha megvan, hogy milyen magas sávban szeretnénk a virágot, akkor ebből vonjunk le 0,5-0,5 cm-t, ez lesz a varrásszél. Tehát pl. ha egy 10 cm magas sávot szeretnénk, akkor csak 9 cm-es csíkot vágjunk ki a pólóból. 

img_3891.JPG

Ezt a kivágott darabot ráteszem a virágos anyagra, és itt pont az ellenkezőjét teszem. Alul és felül is hozzáadom a varrásszélt. Azaz 10 cm + 2 x 0,5 cm, azaz 11 cm magasnak kell lennie a sávnak. Ezután a kivágott rész helyére varrom a pólón.

img_3892.JPG

img_3893.JPG

img_3894.JPG

img_3896.JPG

img_3895.JPG

Ezután az oldalakat összevarrom a karöltőn bejölt pontig.

Végül jöjjön a mumus, mégpedig a nyak eldolgozása :) Most szegőpántot fogok használni. Ehhez meg kell mérnem, először a nyakkivágás kerületét. Én ehhez spárgát használok, majd ezt ráteszem centiméterre. A kapott értékből levonok 15 %-ot, azaz megszorzom 0,85-tel. (Ez a rövidítés ahhoz kell, hogy ne álljon el a nyaka, mivel a pánt rövidebb, szépen össze fogja majd nekünk tartani). Nekem itt a kerület 62 cm volt. 62 x 0,85=52,7, kerekítem 53-ra, illetve végenként 0,5-0,5 cm-t számolok varrásszélre, ezért hozzáadok még összesen 1 cm-t. 54 cm lesz így a hossza, a magassága nekem most 3 cm volt. Ha ebből levonom szintén 0,5-0,5 cm-t, marad 2 cm, és mivel ez félbe hajtva van felvarrva, ennek a fele lesz maga az a nyakpánt rész, ami látszani is fog. 

img_3897.JPG

Kivágom a pántot, színével kifelé, hosszában félbehajtva megvasalom. Színt színnel összefordítva összevarrom a végeket, majd ezután visszafordítom. 

img_3900.JPG

img_3901.jpg

img_3903.JPG

A nyakkivágást megjelölöm hátul és elől a ruha középvonalánál. Majd ezt a 2 pontot összeillesztem, és a jobb és bal oldalon is megkeresem az adott rész felét. Tehát magyarul a nyaki részt negyedeknél megjelölöm. 

Ugyanezt megcsinálom az összevarrt szegőpánton, majd rátűzöm a megjelölt részeknél a nyakára. Én a pánt összevarrt részét a háta közepére szoktam illeszteni, van aki a vállához, nekem az nem tetszik, és ez egyszerűbb is számomra. A hosszában összehajtott pánt nyitott oldala kerüljön a nyak széléhez, tehát színt színre fordítok.

img_3905.JPG

img_3906.JPG

Hátul kezdem a felvarrást, és közben a pántot akkorára nyújtom, hogy megegyezzen a pólóéval. 

img_3908.JPG

img_3909.JPG

Kívülről letűzöm 1 mm-re a varrástól.

img_3913.JPG

Végül az alja felhajtása következik, ami történhet ikertűvel, kb. 1,5-2 cm visszahajtással, vagy pedig ha rövid lett egy picit, mint nekem, akkor varrunk hozzá egy passzét. Ehhez az alja szélességében vágok 2 db 11 cm magas pántot. Ezt félbehajtva majd és levonva a 0,5-0,5 cm varrásszélt, egy 5 cm magas passzét fogok kapni. Végeit összevarrom, színével kifelé hosszában félbehajtom, és az oldalakhoz illesztve hozzávarrom az aljához. Itt nem kell húzni, mint a nyakszegő pántnál, mert elvileg nem szabtuk rövidebbre.

img_3910.JPG

img_3911.JPG

img_3912.JPG

Ugyanúgy, mint a nyakánál, kívülről 1 mm-esen letűzöm egyenes varrással. 

A legutolsó lépés mindig a vasalás, a varratokat átgőzölöm, és kész is vagyunk, voilá :)

img_3920_2.jpg

Sajnos a felső nem tökéletes, mert a virágos rész lejjebb van, mint szerettem volna, de ahogy írtam, ez egy prototípus :) A következőnél a karöltő magasságába kell beleszabni majd a sávot.

Azóta elkészítettem csíkos verzióban is, sáv nélkül, bevált ez a szabásminta ;)

 

csikos_verzio_2.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://sewandgo.blog.hu/api/trackback/id/tr4312458875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabóné Gyurik Krisztina 2017.11.15. 09:35:54

Szia. Kezdő varrónőként megcsináltam már pólót, de sajnos a nyaka sose sikerül rendesen. Ugyanabból az anyagból csinaltam a nyak csíkot is, de mégse tudom annyira kinyujtani hogy végigérjek a nyakánál. Másik anyagból kellene a nyak csíkot kiszabnom? Passzé anyagból esetleg? Ezért nem sikerül? Köszi

bygee 2017.11.15. 09:46:19

Szia! Én szinte mindig ugyanabból az anyagból szoktam a nyakpántot is kiszabni. Több bejegyzésben is részletesen leírtam, hogy hogyan kell szabni, feltűzni, belinkelek Neked ide néhányat, remélem, segíteni fognak, és menni fog :) A lényeg, hogy keresd meg a negyedelő pontokat a póló nyakán és a pánton is, tűzd össze, és nyújtsd a pántot a póló méretére. Ha előre fel van tűzve, nem lehet olyan, hogy a végén elfogy a pánt. Majd írd meg, hogy sikerült, hajrá! :)
sewandgo.blog.hu/2017/07/31/edesanyamnak_anyak_napjara_szeretettel
sewandgo.blog.hu/2017/10/06/baratno_ruha_a_hercegnoknek_letoltheto_szabasmintaval_122-128-as_meretben
süti beállítások módosítása